Skip to main content

Richtlijnen voor formulieren: Afhandeling

Status: In ontwikkeling

Zorg voor een duidelijke afsluiting

Nadat een gebruiker alle vragen heeft beantwoord dien je zorg te dragen voor een juiste afhandeling en opvolging hiervan.

  • Informeer duidelijk wat de afhandelingstijd is.
  • Gebruikers wensen wellicht buiten een ontvangstbevestiging op het scherm deze tevens te printen of te ontvangen per e-mail. Bij het versturen per e-mail kan een gebruiker eventueel aangeven welke gegevens verstuurd moeten worden.
  • Het tonen van een telefoonnummer, chat functionaliteit of e-mailadres stelt een gebruiker in staat nadere vragen te stellen.

Geef aan dat het formulier verzonden is

Zorg dat een gebruiker duidelijk weet dat een formulier succesvol is verzonden. Buiten dit tekstueel aan te geven op de afhandeling pagina kan tevems een ontvangstbevestiging naar het bekende e-mailadres gestuurd worden.

Vervolgstappen

Laat weten wanneer een gebuiker een reactie kan verwachten en/of wat de vervolgstappen zijn.

Het GOV.UK desing system zegt hier het volgende over:

“Confirmation pages reassure users that they have completed a transaction and helps them understand what to expect next. Your confirmation page must include:

  • a reference number, if there is one
  • details of what happens next and when
  • contact details for the service
  • links to information or services that users are likely to need next
  • a link to your feedback page
  • a way for users to save a record of the transaction, for example, as a PDFgov.uk-confirmation-pages

Confirmation page van GOV.UK

Voorbeeld uit het GOV.UK Design System van een ‘Confirmation page’. gov.uk-confirmation-pages

Referenties